Magnesium op eerste plaats in Top 5 supplementen 2018

Dit is de Top 5 van de Supplement van het Jaar verkiezing 2018:

1. Magnesium 
2. Vitamine D   
3. Kurkuma   
4. Visolie (omega-3 vetzuren)   
5. Multivitamine & mineralen

Magnesium: Supplement van het Jaar 2018 

Magnesium staat aan de basis van honderden biochemische processen in het lichaam en werkt veelal samen met calcium. Het speelt bijvoorbeeld een rol bij het behouden van sterke (hart)spieren en een goed geheugen. Magnesium is tevens belangrijk bij de energieproductie, voor de zenuwfuncties en bot- en gebitsvorming. Daarnaast lijkt het ook goed voor de bloeddruk, bloedcirculatie en voor de overdracht van zenuwprikkels. Een tekort aan het mineraal kan leiden tot veel uiteenlopende klachten, die hiermee in verband te brengen zijn.

Sporters gebruiken magnesium omdat het goed is voor de spierontspanning, spierkracht en het uithoudingsvermogen van de spieren. Door een verhoogde behoefte en tegelijk extra verlies via zweet kunnen sporters, vooral duursporters, baat hebben bij extra magnesium. Ook kan het helpen bij stijve, stramme spieren na het sporten.

Veelvuldig of langdurig gebruik van maagzuurremmers kan leiden tot een magnesiumtekort. Huisartsen schrijven maagzuurremmers het vaakst voor van alle medicijnen, omdat het werkt tegen brandend maagzuur, maagzweren, maar ook om te voorkomen dat maagklachten ontstaan bij gebruik van andere medicijnen. Niet iedereen is op de hoogte van mogelijke vitamine- en mineralentekorten die door deze medicatie kunnen ontstaan.

Er zijn aanwijzingen dat bij inspanning en stress de magnesiumbehoefte verhoogd is. Magnesium is betrokken bij de overdracht van zenuwprikkels in de hersenen. Mensen kunnen baat hebben bij extra magnesium om beter te ontspannen. Lees het gehele artikel op de website van de NPN: http://www.npninfo.nl/2018/02/Magnesium-meest-favoriete-supplement-van-2018.

Mocht je nou geen magnesium supplementen willen slikken, kies dan voor onderstaande voeding ;-)

Magnesium