Wat is het New Nordic Dieet?

Net als bij het Mediterraanse dieet benadrukt het Noordse dieet voornamelijk plantaardig voedsel. Aangezien Denemarken, IJsland, Noorwegen, Zweden en Finland verschillende klimaten hebben vergeleken met de Middellandse Zee, is er verschil in sommige van deze specifieke voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld, terwijl olijfolie niet is weg te denken in de mediterraanse keuken, is koolzaadolie de primaire plantaardige olie die wordt gebruikt in Noord-Europese regio's. Hoewel beide oliën gezonde onverzadigde vetten voor het hart bevatten, bevat koolzaadolie ook alfa-linoleenzuur, een omega-3 vetzuur dat veel voorkomt in vette vis zoals zalm.

Bovendien bevat het Noordse dieet lokale producten zoals kool, wortelgroenten, bessen en knolgewassen maar minder tomaat en komkommer. Ook volle granen zoals crispbreads en donker zuurdesembrood genaamd Rugbrød, evenals koolzaadolie (canola), schaaldieren, vlees van hoge kwaliteit (minder ervan in totaal), vette vis zoals makreel en haring en meer biologische producten.

Bovendien gaat het Nordic-dieet verder dan voeding: het geeft ook prioriteit aan het milieu en duurzaamheid. Deze eetstijl richt zich op verse, lokale en seizoensgebonden voedingsmiddelen die voornamelijk plantaardig zijn, waardoor het een milieuvriendelijk plan is.

Het Nordic Dieet is ontworpen door gastronomische, voedings- en milieuspecialisten om een cultureel gevoelig Noords dieet neer te zetten dat smakelijk, gezond en ecologisch duurzaam is. Met name ook omdat het gemiddelde Deense dieet meestal laag is in fruit en groenten, rijk aan dierlijk voedsel, suikerproducten en bewerkte voedingsmiddelen.

Hoe ziet een dag met Nordic Dieet eruit?

Voor het ontbijt zijn granen zoals haver en gefermenteerde zuivelproducten zoals skyr en kefir de belangrijkste componenten. Deze gerechten kunnen worden overgoten met verse of gedroogde bessen.

Lunches zijn typisch vegetarisch. Ze kunnen asperges, groene erwten, verschillende kruiden en ingemaakte groenten bevatten. Roggebrood, lokale vis zoals makreel en haring en eieren ronden deze maaltijd af.

Diner is vergelijkbaar met lunch met groenten die een centrale rol spelen. Kleine porties van duurzaam en lokaal vlees zoals Zweedse gehaktballetjes of bizons (een verrassend mager rood vlees) kunnen ook worden geserveerd.

In het kort komt het hier op neer:

Beide diëten zijn aan te raden en onderling goed uitwisselbaar. Allebei hanteren ze een goed voedingsadvies om veel fruit en groenten te eten, toegevoegde suikers te beperken, vooral volle granen, gezonde onverzadigde vetten en magere eiwitten. Concentreer je op het grotere plaatje en ga voor een eetstijl of -patroon die voor langere tijd is vol te houden en die ook past bij jouw smaak en portemonnee. Als je moet kiezen tussen olijf- of koolzaadolie, dan lijkt olijfolie veel beter te zijn. Lees hier meer over koolzaadolie>

Nordic dieet of Mediterraans dieet