De basis van het Pioppi 21-daagse Dieet-/Leefstijlplan

Gezond eten, bewegen, voldoende slapen en genoeg sociale momenten. Dat zijn in de basis de kenmerken van het Pioppi-dieet. In het kleine Italiaanse vissersdorpje Pioppi leven de inwoners gemiddeld langer dan op andere plekken op de wereld. Er zijn veel 100-plussers en er komen weinig ziektes zoals diabetes en Alzheimer voor.

De Britse cardioloog Aseem Malhotra ontwikkelde een dieet op basis van de eetgewoontes en leefstijl van de inwoners van Pioppi. Volgens de arts kun je met dit dieet in 21 dagen het metaboolsyndroom (ook wel stofwisselingssyndroom) terugdraaien.

Het metaboolsyndroom kenmerkt zich door een hoge bloeddruk, hoge suikerspiegel, een te groot middelomtrek (groter dan 80 cm voor vrouwen en 94 cm voor mannen) en een verkeerde balans tussen 'goede' en 'slechte' cholesterol. De aandoening is vaak een voorloper van diabetes en hart- en vaatziekten.

Dit opmerkelijke effect van het veranderen van je stofwisseling wordt bereikt zónder drastisch calorieën te verminderen of elk uur van de dag je suf te trainen in een sportschool. Het plan van Pioppi is gebaseerd op het vermijden van toegevoegde suiker en geraffineerde koolhydraten en het volgen van een dieet met veel groenten en vet voedsel zoals vette vis en olijfolie (ook wel genaamd LCHF/KETO). Het plan gaat vervolgens nog iets verder met aanbevolen bewegingen, stress-verlagende ademhalingsoefeningen en sociale bezigheden e.d.


Dioppi dieet



Eet meer van deze

Deze natuurlijke producten zonder koolhydraten en met goede vetten kan je op je boodschappenlijst zetten:

  1. Olijfolie (2 -4 eetlepels bij je eten per dag)
  2. Roomboter, GheeKokosolie
  3. Groenten (5 porties vezelrijk)
  4. 60+ kaas
  5. Volle yoghurt en kwark
  6. Noten en Zaden  (handjevol per dag)
  7. Vette vis (zoals zalm en sardines, 3 porties per week als minimum)
  8. Eieren (10 per week, liefst biologisch)
  9. Kruiden
  10. Fruit (2 porties per dag met laag suikergehalte, liever niet: meloen. Wel bijvoorbeeld: bessen, frambozen, aardbeien of een appel)
  11. Vlees (kip is meer aan te raden dan rood vlees)
  12. Pure chocolade met minimaal 85% cacao (met mate, 30 gram per dag)
  13. Rode wijn (met mate, één glas per dag)

Vermijd deze

Deze producten vormen de blacklist van The Pioppi Diet en kan je beter even laten staan:

  1. Gedroogde vruchten en dadels
  2. Brood, pasta, rijst, ontbijtkoek, crackers etc.(dit zijn geraffineerde koolhydraten op basis van meel; alleen zien als een traktatie in hele kleine portie)
  3. Cruesli
  4. Mueslirepen
  5. Zonnebloemolie, koolzaadolie (canola) en maisolie (dit zijn industriële zaadoliën)
  6. Frisdrank
  7. Vruchtensappen
  8. Suiker, Honing en alle producten met toegevoegde suiker
  9. Alcohol (behalve rode wijn)
  10. Light-producten

Eén dag per week vasten

Bouw een vastenperiode van 24 uur in elke week. Het boek adviseert om dit na het eten op een avond te beginnen en het ontbijt en de lunch de volgende dag over te slaan, waarbij alleen vloeistoffen tussenin worden geconsumeerd. Maar periodes van 18 uur is ook al heel goed. Bij het vasten, zegt de theorie, dalen de insulineniveaus van het lichaam en wordt opgeslagen energie verbrand.

Beperk alcohol

Er wordt aangeraden om niet meer dan 14 alcoholeenheden per week te drinken, wat ongeveer inhoudt dat je elke dag kunt genieten van een klein glas wijn bij het diner, net als de inwoners van Pioppi. Blijf binnen die grenzen.

Beweeg meer

Het Pioppi Dieet benadrukt dat je de schade veroorzaakt door een ongezond voedingspatroon niet kunt overwinnen door oefening, maar je moet nog steeds actief zijn. Streef naar 30 minuten stevig wandelen vijf keer per week, vermijd stilzitten langer dan 45 minuten per keer en breng zoveel mogelijk tijd buiten in de natuur door. Het boek biedt ook een bewegingsprotocol van 21 dagen met eigen lichaamsgewicht-oefeningen, zoals bijv. planken, squats, opdrukken, maar ook yoga past hier goed bij.

Slaap 7 uur per nacht

Zeven uur slapen als minimum. Verminder je blootstelling aan blauw licht van telefoons en computers in de laatste twee uur voor het slapengaan. Als je toegang hebt tot een prachtige zonsondergang in de Middellandse Zee, probeer die dan eens te bekijken ;-)

Ademen

Ademhaling is een onbetwistbaar, essentieel onderdeel van een gezonde leefstijl en het Pioppi-dieet beveelt aan om buiten je normale ademhaling te gaan door elke dag korte ademhalingsoefeningen te doen. Adem vijf seconden in en adem dan vijf seconden uit, waarbij je je alleen concentreert op je ademhaling, gedurende twee minuten per keer. Doe dit vier keer per dag.

Tijd met vrienden doorbrengen

Het Pioppi-dieet raadt aan om elke week meer tijd met vrienden en familie door te brengen. Zolang je daarmee kunt lachen en jezelf kan ontspannen natuurlijk :-)



Hoe lang duurt het Pioppi dieet?

De eerste strikte fase bestaat uit strikt koolhydratenarm (ketogeen/LCHF) en deze aanpak duurt 3 á 4 weken. In die eerste weken merk je al zichtbaar veel veranderingen.

Vervolgens kun je eventueel je menu uitbreiden met ietsje meer koolhydraten, afhankelijk van je doelen. 

Je kunt deze aanpak je leven lang volhouden en net als de inwoners van Pioppi gezonder oud(er) worden!

LET OP: gebruik je medicijnen, overleg dan altijd met je huisarts als je start aan dit dieet omdat het invloed kan hebben op je cholesterol- en bloedsuikerwaarden.

Bestsellers Pioppi Dieet