Peulvruchten & Conserven

Peulvruchten

Peulvruchten verdwijnen steeds vaker van het menu en dat is hartstikke jammer. Peulvruchten zijn heel veelzijdig en, eventueel in combinatie met zilvervliesrijst, pasta of andere graanproducten, een goede natuurlijke duurzame vleesvervanger.

Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten, oplosbare voedingsvezels, B-vitamines...

Peulvruchten

Peulvruchten verdwijnen steeds vaker van het menu en dat is hartstikke jammer. Peulvruchten zijn heel veelzijdig en, eventueel in combinatie met zilvervliesrijst, pasta of andere graanproducten, een goede natuurlijke duurzame vleesvervanger.

Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten, koolhydraten, oplosbare voedingsvezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer. De ijzeropname in de darmen wordt bevorderd wanneer je er ook nog verse groenten (vitamine C) bij eet.

Voor gebruik moeten droge peulvruchten een aantal uren weken. Maar dat is simpeler dan je denkt. Om ze te weken zet je ze (de avond van tevoren) in een pan met water en laat je ze staan totdat ze gekookt moeten worden. Daarna zet je ze gewoon op het vuur, laat je ze zacht doorkoken en ga je ondertussen lekker iets voor jezelf doen. Je kunt natuurlijk ook de 'hooikist-methode' toepassen. Kook de peulvruchten na het weken kort (ongeveer 1/5 van de kooktijd) en pak de pan daarna goed in, in bijvoorbeeld een deken of dekbed (of zet 'm zoals vroeger in een hooikist). Als je dan 's avonds thuis komt zijn de peulvruchten gaar om verder te verwerken. Dat noemen wij nu slow food!

En wil je echt lekker snel klaar zijn? Dan kun je natuurlijk ook voor de conservenvarianten kiezen.

Groenteconserven

Groenteconserven zijn lekker makkelijk en net zo gezond als verse groenten, vooral als je bedenkt dat verse groenten vitamines verliezen naarmate je ze langer bewaart.

Het conserveringsproces van groenten is zo snel en ver ontwikkeld dat ze vaak een minimum aan vitamines verliezen vergeleken met verse groenten. Vooral ook omdat verse groenten vaak pas drie tot zeven dagen na het oogsten bij je in de koelkast belanden, waardoor de nodige vitamines al verloren zijn gegaan. De groenten in pot worden op het goede moment geoogst en direct verwerkt, waardoor de meeste voedingsstoffen optimaal behouden blijven. Het verschil met verse groenten is dat conserven, door een korte warmtebehandeling iets minder vitamine C bevatten. Aan een groot deel van onze groenten in pot voegen wij geen riet- of bietsuiker toe.

Meer >

Peulvruchten & Conserven

Scrollen