Fruit, Groenten & Kruiden

Fruit

Alle eetbare bessen vormen het krachtigste superfruit ter wereld, en ook het lekkerste ;-) Je kan denken aan alle gewone bessen, zoals bosbessen, aardbeien, bramen, frambozen en veenbessen (cranberry's). Elke bes heeft zijn eigen ongelooflijke voorraad micronutriënten, maar algemeen kunnen we zeggen dat bessen heel veel vitamines bevatten!. Verse bessen zijn heel kwetsbaar en vaak vrij duur. De bevroren bessen en bessen in poedervorm (gevriesdroogd) zijn een prima alternatief om de kosten te beperken.

Er zijn ook bessen die nog krachtiger zijn voor je gezondheid dan de bovengenoemde bessen: de TOPsuperbessen. Veel van deze superbessen worden nog beschouwd als vreemde exotische producten en zijn vaak wat minder bekend. Ze zijn wel hier in de online schappen te vinden: Acaibessen, Aroniabessen, Camubessen, Gojibessen, Maquibessen en Duindoornbessen (wel uit Europa!).

Naast de bessen kan je ook nog denken aan de Mangoestan (smaakt van aardbei tot perzik of vanille), Noni (scherp en bitter) en de Granaatappel (zoet, zuur en een beetje bitter). De gemakkelijkste manier om deze ware SuperFruits te nuttigen is als voorgeperst sap, bij voorkeur 100% zuiver!

Groenten

Weet je niet goed waar je moet beginnen om superfoods in je leven in te voeren? Begin met bladgroenten. We weten allemaal dat we onze gezondheid versterken door meer groene groenten te eten, maar de meesten onder ons lukt dat niet door een druk leven. Maar met bijvoorbeeld sappen is dat wel mogelijk. Veel van de enorme voordelen van groenten komen het best tot hun recht als je ze rauw eet en dan zijn sappen de perfecte manier om bladgroenten te eten. Als je niet aan verse groenten kunt komen, is een lepel 'groentepoeder' van gedroogde groenten een goed alternatief. Je vindt ze als groentepoeder (greens) en als voedingssupplementen (capsules / tabletten).

Denk ook eens aan grassen en scheuten (kiemen) van de merken Peuleschil en Bodenschatze. Ze zijn eigenlijk de babyversies van bladgroenten en hebben dezelfde voordelen: zuiverend en veel essentiële mineralen en vitaminen. De kleine scheutjes hebben een groter voedingsgehalte (meer micronutrienten per calorie) dan volwassen groente, waardoor ze echt tot de superfoods gerekend worden. Kies voor scheuten zoals klaver, alfalfa en mungbonen. Tarwegras (wheat grass) en gerstegras (barley grass) zijn de bekendste grassoorten (vers of als poeder).

Dan hebben we nog de superwortelgroenten, zoals Klis (bitter) en Maca (mout-/aardachtig). Deze superfoods zijn behoorlijk krachtig qua werking en smaak en heb je maar een klein beetje van nodig (1 theelepel). De Yaconwortel is lekker zoet en kan je gerust meer van eten.

Kruiden

Het helende vermogen van (groene) kruiden en specerijen is zo groot dat veel kruiden op de grens zitten tussen superfoods en echte geneesmiddelen.

Je kunt denken aan: Munt, Peterselie, Brandnetel, Berkenblad, Pau d'Arco, Moringa blad, Curcuma (geelwortel), Matcha (gemalen groene thee), Gember, Kaneel, Kardemon, Rozemarijn, Basilicum en Koriander.

Kruiden hebben een lange geschiedenis in de geneeskunde. Ze bevatten een scala een beschermende stoffen, natuurlijke ontstekingsremmers en zijn een fantastische steun in de rug bij de afvoer van afvalstoffen.

Een steeds groter wordende groep mensen (inmiddels circa 250.000 mensen per jaar in West-Europa) is resistent voor antibiotica. Dus wellicht is het een goede zaak om je interne milieu op orde te houden door dagelijks kruiden en ook knoflook en ui te gebruiken. Gebruik ze wanneer je maar kunt. Met name de groene kruiden kan je vrij veel gebruiken zonder het lichaam te veel te belasten. Vers is natuurlijk het beste, maar gedroogde kruiden / poeder is een prima alternatief.

Product aan wensenlijst toegevoegd
Producten zijn toegevoegd om te vergelijken

Wanneer je doorgaat met browsen, dan ontvang je eerlijke, homemade, biologische COOKIES!

Lees meer >